چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

آیا شما تاکنون خطایی در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده یا ” Establishing a Database Connection Error ” را در وب سایت وردپرسی خودتان مشاهده کرده اید ؟ این خطا یکی از خطاهای مهلکی است که دسترسی کاربران به سایت وردپرسی را قطع می کند .

این خطا زمانی رخ می‌دهد که وردپرس قادر به ایجاد ارتباط با پایگاه‌ داده نیست . دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند بر اتصال پایگاه‌داده وردپرس شما تاثیر بگذارند که البته شناخت و رفع آنها برای مبتدیان کمی مشکل است .

در این مقاله , ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه به راحتی خطای ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنید .

چه چیزی باعث خطا در ایجاد یک اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس می‌شود ؟

خطا در ایجاد یک اتصال به پایگاه‌ داده می‌تواند ناشی از اطلاعات نادرست پایگاه‌ داده در تنظیمات وردپرس , پایگاه‌ داده خراب شده و یا یک سرور پایگاه‌ داده irresponsive باشد .

 

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

 

یک پایگاه‌ داده , نرم‌افزاری است که به راحتی ذخیره , سازماندهی و بازیابی داده‌ها را به نرم‌افزارهای دیگر می‌دهد .

وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا , از یک پایگاه اطلاعاتی استفاده می‌کند تا تمام محتویات شما و دیگر اطلاعات وب سایت را ذخیره کند . سپس هر بار کسی از وب سایت شما بازدید می‌کند , به پایگاه‌ داده متصل می‌شود .

وردپرس به اطلاعات زیر برای اتصال به پایگاه‌ داده نیاز دارد :

  • Database name
  • Database username
  • Database password
  • Database server

این اطلاعات در فایل پیکربندی وردپرس شما ( wp-config.php ) ذخیره می‌شوند . اگر هر یک از این موارد نادرست باشند , وردپرس به کارگزار پایگاه‌ داده شما متصل نمی‌شود و ” خطا در ایجاد یک اتصال به پایگاه‌ داده ( Establishing a Database Connection Error ) ” را خواهید دید . این خطا یکی از معمول‌ ترین خطاهای وردپرس است . علاوه بر اعتبار نادرست , این خطا می‌تواند در صورتی ظاهر شود که میزان سرور پایگاه‌ داده پایین باشد و یا فایل‌های پایگاه‌ داده خراب باشند .

اجازه دهید نگاهی به چگونگی رفع خطای ایجاد نشدن یک اتصال به پایگاه‌ داده , در وردپرس بیندازیم و مرحله به مرحله به حل این مشکل بپردازیم .

۱. اعتبار پایگاه‌داده وردپرس را بررسی کنید .

رایج‌ترین دلیل برای خطای اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس , اعتبار پایگاه‌داده نادرست است ( نام کاربری , نام پایگاه داده , گذرواژه و… نادرست ) . اگر شما اخیرا سایت وردپرسی خود را به یک میزبان جدید منتقل کرده‌اید , این کار می‌تواند دلیلی برای خطا در سایت شما باشد .

اعتبار پایگاه‌ داده وردپرس شما در فایل wp-config.php ذخیره می‌شود . این فایل پیکربندی وردپرس است که شامل تنظیمات مهم در وردپرس از جمله اطلاعات پایگاه‌ داده است . شما باید به دنبال خطوط زیر در این فایل بگردید :

 

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //

 /* The name of the database for WordPress **/ 

;( 'define ( 'DB_NAME' , 'database_name_here 

/* MySQL database username **/ 

;( 'define ( 'DB_USER' , 'username_here

 /* MySQL database password **/

;( 'define ( 'DB_PASSWORD' , 'password_here 

/* MySQL hostname */

;( 'define ( 'DB_HOST' , 'localhost

شما باید مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به نام پایگاه‌داده , نام کاربری , گذرواژه و میزبان پایگاه‌داده صحیح است .

شما می‌توانید این اطلاعات را از روی داشبورد حساب تان پیدا کنید . به سادگی به حساب کاربری در هاست خود وارد شوید و روی پایگاه‌ داده‌های MySQL موجود در بخش پایگاه‌ داده کلیک کنید .

 

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

 

این کار شما را به صفحه ی مدیریت پایگاه‌ داده در سرویس میزبان تان خواهد برد . در اینجا شما می‌توانید نام پایگاه‌ داده و نام کاربری را پیدا کنید .

 

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

 

در زیر آن نیز کاربران پایگاه‌ داده و لینک‌هایی برای تغییر گذرواژه ی کاربر را پیدا خواهید کرد .

 

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

 

هنگامی که نام پایگاه‌ داده , نام کاربری و رمز عبور را تایید کردید , می‌توانید آن اطلاعات را در فایل wp-config.php تان در صورت نیاز تغییر دهید . بعد از آن , دوباره به وب سایت خود مراجعه کنید تا ببینید آیا خطای اتصال به پایگاه‌ داده از بین رفته‌ است یا خیر . اگر هنوز هم این خطا را می بینید , پس کار دیگری اشتباه انجام شده است !

۲. اطلاعات میزبان پایگاه‌ داده خود را بررسی کنید .

اگر مطمئن هستید که نام پایگاه‌ داده , نام کاربری و اطلاعات گذرواژه درست است , می‌توانید مطمئن شوید که از اطلاعات میزبان صحیحی استفاده می‌کنید . بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده ی هاست به سایت های وردپرسی از لوکال هاست ( localhost ) به عنوان میزبان پایگاه‌ داده شما استفاده می‌کنند . هرچند برخی از شرکت‌ها نیز از سرورهای مجزایی برای میزبانی پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند . در این صورت , اطلاعات میزبان پایگاه‌ داده شما در دسترس نخواهد بود و شما باید با شرکت میزبان تماس بگیرید تا اطلاعات هاست را پیدا کنید .

۳. پایگاه‌ داده وردپرس را تعمیر کنید .

اگر شما خطای متفاوتی در مورد wp-admin دارید , مثلا خطای ” یک یا چند جدول پایگاه‌ داده در دسترس نیستند . پایگاه‌ داده باید تعمیر شود ” , پس باید پایگاه داده را تعمیر کنید .

شما می‌توانید این کار را با اضافه کردن خط زیر در پرونده ی wp-config.php انجام دهید . دقت کنید که آن را درست قبل از خط ” That’s all, stop editing! Happy blogging ” به پرونده ی wp-config.php اضافه کنید .

 

;(define('WP_ALLOW_REPAIR', true

 

زمانی که این کار را انجام دادید می‌توانید با مراجعه به صفحه ای از سایت خود که آدرس آن در تصویر زیر مشخص شده است , تنظیماتی را مشاهده کنید .

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

در آدرس گفته شده , با این صفحه برای تعمیر پایگاه داده رو به رو خواهید شد :

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

 

توجه : کاربر لازم نیست وارد سیستم شود تا به صفحه ی تعمیر پایگاه‌ داده دسترسی داشته باشد . زمانی که تعمیر و بهینه‌ سازی پایگاه‌ داده خود را انجام دادید , این کد را از wp-config.php حذف کنید .

۴. بررسی کنید که آیا میزان هاست پایگاه‌ داده شما کم است !

اگر همه چیز درست باشد و وردپرس شما هنوز نمی‌تواند به پایگاه‌ داده متصل شود , آنگاه میزان سرور پایگاه‌ داده شما ( سرور mysql ) ممکن است پایین باشد . این خطا می‌تواند ناشی از ترافیک سنگین روی یک سرور نیز باشد . اساسا , سرور میزبان شما نمی‌تواند بار را کنترل کند ( به خصوص زمانی که در یک میزبان مشترک هستید ) .

سایت شما واقعا کند خواهد شد و برای برخی از کاربران ممکن است حتی خطا نیز وارد کند . بنابراین بهترین کاری که باید انجام دهید این است که گوشی را بردارید و درباره ی این مشکل با تامین‌ کننده ی هاست خود صحبت کنید و از آن‌ها بپرسید آیا کارگزار MySQL پاسخگو است یا خیر !

اگر شما وب سایت‌هایی دارید که روی همان سرور اجرا می‌شوند , آنگاه می‌توانید این سایت‌ها را بررسی کنید تا تایید کنید که کارگزار SQL پایین آمده‌ است . اگر شما هیچ سایت دیگری در همان حساب میزبان نداشته باشید , به سادگی به پیشخوان هاست خود بروید و سعی کنید به phpMyAdmin دسترسی پیدا کرده و پایگاه‌ داده را متصل کنید .

اگر بتوانید متصل شوید , باید چک کنید که آیا کاربر پایگاه داده شما مجوز کافی دارد یا خیر . یک فایل جدید به نام testconnection.php ایجاد کرده و کد زیر را در آن قرار دهید :

 

php?>
;(link = mysqli_connect('localhost', 'username', 'password$
} (if (!$link
;(()die('Could not connect: ' . mysqli_error
{
;'echo 'Connected successfully
;(mysqli_close($link
<?

 

اطمینان حاصل کنید که نام کاربری و رمز عبور را جایگزین کنید . حالا می‌توانید این فایل را در وب سایت خود آپلود کنید و از طریق مرورگر وب به آن دسترسی داشته باشید . اگر این کد با موفقیت متصل شود , به این معنی است که کاربر شما به اندازه کافی مجوز دارد و چیز دیگری وجود دارد که اشتباه است . به فایل wp – config برگردید و مطمئن شوید که همه چیز درست است و اگر لازم بود ویرایش مجددی را برای اشتباهات تایپی انجام دهید .
راه‌حل‌های دیگری که برای کاربران کار می‌کنند !

اگر نکات مربوط به عیب‌یابی ذکر شده در بالا نتوانستند خطای اتصال به پایگاه‌ داده را بر روی وب سایت شما برطرف کنند , پس ممکن است مراحل زیر کارساز باشند . این گام‌ها به برخی کاربران در حل خطای اتصال به پایگاه‌ داده در وب سایت‌ها کمک کرده‌اند .

۱. url سایت را به روزرسانی کنید !

برای به روز رسانی نشانی اینترنتی سایت از phpMyAdmin استفاده کنید . به سادگی از پیشخوان حساب میزبانی در بخش پایگاه داده ( database ) به phpMyAdmin دسترسی دارید .

 

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

پس از آن روی منوی SQL در بالا کلیک کرده و سپس کد MySQL زیر را در آنجا وارد کنید .

چگونه خطا در ایجاد اتصال به پایگاه‌ داده در وردپرس را برطرف کنیم ؟

 

'UPDATE wp_options SET option_value='YOUR_SITE_URL' WHERE option_name='siteurl

 

فراموش نکنید که نشانی اینترنتی سایت خود را ارایه دهید و wp_options را به نام خود تغییر دهید چون ممکن است WordPress table prefix را عوض کرده باشید .

۲. راه اندازی مجدد کارگزار وب !

کاربران در سرورهای اختصاصی , سرور محلی و سرورهای مجازی ( VPS ) می‌توانند راه‌اندازی مجدد سرورها را امتحان کنند . این کار , سرور وب و پایگاه‌ داده شما را مجدداً راه‌اندازی خواهد کرد که ممکن است برخی از مشکلات موقت ایجاد شده را حل کند .

۳ . کمک بخواهید !

اگر همه ی راه ها به شکست می‌خورند , ممکن است لازم باشد با شرکت میزبان وب خود تماس بگیرید . همه ی شرکت‌ های خوب میزبان وردپرس به شما کمک خواهند کرد تا مشکل را حل کنید و شما را به سمت درست راهنمایی می کنند و یا حتی آن مشکل را برای شما برطرف می کنند . ما در مقاله ی مقایسه و بررسی شرکت های ارائه دهنده هاستینگ یک سری از ارائه دهندگان هاست در ایران را به طور کامل معرفی کرده ایم . برای انتخاب مناسب تر میزبان وب خود می توانید به آن مقاله نیز نگاهی بیندازید .

اُمیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا خطای اتصال به پایگاه‌داده در وردپرس را برطرف کنید . اگر این مقاله را دوست داشتید , لطفا خواندن آن را به دوستان خود نیز پیشنهاد کنید . از اینکه در کنار اورژانس وردپرس هستید از شما ممنونیم .

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید