آیا تا به حال از شما خواسته شده‌ است که حافظه نهان DNS را پاک کنید ؟ این موضوع یک نکته ی عیب‌یابی است که به شما در رسیدن به آخرین نسخه ی یک وب سایت , به ویژه پس از تغییرات DNS کمک می‌کند .

اطلاعات DNS به مرورگر شما می‌گوید که در کجا یک وب سایت پیدا کنید . کامپیوتر شما این اطلاعات را در حافظه نهان خود به سمت مرورگرهای نقطه‌ای در جهت درست نگه می‌دارد .

در این مقاله , به شما نشان خواهیم داد که چگونه حافظه نهان DNS را در Mac ، ویندوز و کروم حذف کنید . این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که سوابق DNS ذخیره شده بر روی دستگاه خود را احیا کنید و به شما در عیب‌یابی مشکلات وب سایت کمک می‌کند .

حافظه نهان DNS چیست ؟

حافظه نهان DNS مثل یک دفترچه ی نشانی است که بر روی کامپیوترتان با کارگزار نام دامنه ی هر وب سایتی که از آن بازدید می‌کنید ذخیره می‌شود . سرور نام دامنه یا سامانه ی نام دامنه یک تکنولوژی است که آدرس IP مربوط به نام دامنه را به رایانه شما می‌گوید .

ذخیره ی اطلاعات DNS در یک حافظه نهان DNS به جستجوگر شما کمک می‌کند تا به سرعت یک وب سایت را پیدا کند . هنگامی که به یک نشانی وب سایت در مرورگر خود وارد می‌شوید , ابتدا به دنبال اطلاعات DNS در حافظه نهان محلی خواهد بود . اگر مسیر را پیدا کند , از حافظه نهان DNS برای بازدید از وب سایت استفاده می‌کند .

از سوی دیگر , اگر اطلاعات در حافظه DNS محلی نباشد , آنگاه مرورگر آن را از سایر سرورهای DNS در سرتاسر اینترنت به دست خواهد آورد . این امر تضمین می‌کند که هر بار که شما از هر وب سایتی بازدید می‌کنید , مرورگر شما کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب می‌کند تا آن اطلاعات DNS را که نیاز دارد تا بتواند وب سایت را در اینترنت پیدا کند , به دست آورد .

 

چگونه حافظه ی کَش DNS در ویندوز و مک و کروم را پاک کنیم ؟

پیام ها به ترتیب شماره در تصویر بالا :

 

۱ ) من نیاز دارم به آدرس wpkomak.ir بروم .

۲ ) این دامنه در پایگاه داده و ecach من وجود ندارد . یک سرور dns دیگر را امتحان کن .

۳ ) این دامنه در cache من وجود دارد و به این ip آدرس می دهد : ۷۰.۴۲.۲۵۱.۴۲

۴ ) این ip را برای مدتی نگه می دارم تا درخواست های بیشتری دریافت کنم .

۵ ) ممنونم برای آدرس ها  ! حالا به منابع زیادی از اطلاعات دسترسی دارم !

با این حال , این کار ممکن است گاهی باعث دردسر شود . به عنوان مثال : زمانی که یک سایت وردپرسی را به یک نام دامنه ی جدید منتقل می‌کنید . همچنین , زمانی که در حال انتقال وردپرس به یک میزبان جدید هستید .

اطلاعات DNS ممکن است به سرعت بر روی کامپیوتر شما به روز نشوند . ممکن است با وب سایت قدیمی رو به رو شوید و یا خطای پیدا نشده را ببینید . هرچند در نهایت به روز می‌شود , اما چرا وقتی می‌توانید حافظه نهان DNS را پاک کنید , مدتی را صبر کنید ؟!

بیایید تا نگاهی بیندازیم که چگونه حافظه نهان DNS را در سیستم عامل های مختلف پاک کنیم !

چگونگی پاک کردن حافظه نهان DNS در ویندوز !

اگر در رایانه ی خود از ویندوز استفاده می کنید , در اینجا نحوه ی پاک کردن حافظه نهان DNS بر روی دستگاه تان آورده شده است .

ابتدا باید بر روی دکمه ی start کلیک کرده و ابزار command prompt را انتخاب کنید .

چگونه حافظه ی کَش DNS در ویندوز و مک و کروم را پاک کنیم ؟

با این کار , یک پنجره ی سریع راه اندازی می شود . در داخل آن باید متن زیر را که زیرش خط کشیده ایم وارد کنید :

چگونه حافظه ی کَش DNS در ویندوز و مک و کروم را پاک کنیم ؟

برای اجرای دستور بر روی دکمه enter کلیک کنید . ویندوز حافظه نهان DNS را باز می کند.

بسیار خب , اکنون می توانید به وب سایت خود مراجعه کنید تا اطلاعات DNS به روز شده را دریافت کنید .

چگونگی پاک کردن حافظه نهان DNS در مک !

اگر شما از رایانه ی مک استفاده می کنید , در اینجا نحوه ی پاک کردن حافظه نهان DNS بر روی دستگاه تان آورده شده است .

ابتدا باید برنامه Terminal را راه اندازی کنید . می توانید آن را در Launchpad در زیر پوشه ی “Other” پیدا کنید . همچنین می توانید با باز کردن Finder و رفتن به پوشه ی Applications و سپس Utilities آن را راه اندازی کنید .

چگونه حافظه ی کَش DNS در ویندوز و مک و کروم را پاک کنیم ؟

با این کار پنجره ی ترمینال و جایی که باید دستور زیر را وارد کنید راه اندازی می شود .

sudo killall -HUP mDNSResponder

چگونه حافظه ی کَش DNS در ویندوز و مک و کروم را پاک کنیم ؟

 

از شما خواسته می شود رمز عبور حساب macOS خود را وارد کنید . این همان رمز عبوری است که برای ورود به رایانه خود استفاده می کنید .

پس از آن , کامپیوتر شما حافظه نهان DNS را روشن می کند . هم اکنون می توانید برای به دست آوردن جدیدترین اطلاعات DNS به وب سایت مراجعه کنید .

چگونگی پاک کردن حافظه نهان DNS در کروم !

Google Chrome همچنین یک حافظه نهان DNS را به صورت خاص خود نگه می دارد و جدا از حافظه نهان DNS است که توسط سیستم عامل شما ذخیره شده است . اگر از Google Chrome به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده می کنید , لازم است حافظه نهان DNS کروم را نیز پاک کنید .

ابتدا باید آدرس زیر را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کرده و Enter را روی صفحه کلید خود فشار دهید .

chrome://net-internals/#dns

 

چگونه حافظه ی کَش DNS در ویندوز و مک و کروم را پاک کنیم ؟

با این کار صفحه ی تنظیمات داخلی کروم بارگیری می شود . از اینجا باید روی دکمه ” Clear host cache ” کلیک کنید . Chrome حافظه نهان DNS را پاک می کند .

حال به خاطر داشته باشید که حافظه نهان DNS , جدا از حافظه نهان مرورگر است . مرورگر شما بسیاری از داده های وب سایت را در یک حافظه پنهان موقت ذخیره می کند تا به سرعت صفحات را در بازدیدهای بعدی بارگیری کند .

اگر در مشاهده ی صفحه ای که به روز کرده اید نمی توانید تغییرات خود را ببینید , به مشکل برخورد کرده اید . شما باید حافظه نهان مرورگر را نیز پاک کنید .

نحوه ی چک کردن به روز رسانی DNS .

وقتی وب سایت وردپرسی خود را به میزبان منتقل می کنید و یا ثبت دامنه خود را به یک سایت ثبت دامنه ی جدید منتقل می کنید , باید تنظیمات DNS خود را تغییر داده و آن ها را به مکان جدید نشان دهید . هنگامی که این تغییرات را در تنظیمات دامنه خود اعمال می کنید , مدت زمان طولانی طول می کشد تا تغییرات در سراسر اینترنت پخش شوند . این کار ممکن است بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد .

در این مدت , دامنه ی شما گاهی به مکان قدیمی اشاره می کند و بعضی اوقات به مکان جدید اشاره می کند . این نمایش به موقعیت جغرافیایی شما و همچنین به سرور DNS که مرورگر شما از آن ها درخواست می كند , بستگی دارد .

با استفاده از ابزارهای آنلاین مانند سایت dnschecker.org می توانید نحوه ی انتشار این تغییرات DNS در سراسر جهان را بررسی کنید . به سادگی نام دامنه ی خود را وارد کنید و ببینید که DNS را از مکان های مختلف جغرافیایی پراکنده در سراسر دنیا منتقل می کند .

چگونه حافظه ی کَش DNS در ویندوز و مک و کروم را پاک کنیم ؟

اگر همه ی مکان ها , همان آدرس IP را با یک علامت سبز نشان دهند , این بدان معنی است که تغییرات DNS که ساخته اید اکنون در سراسر اینترنت به روز شده اند .

اُمیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشید تا یاد بگیرید که چگونه به راحتی می توانید حافظه نهان DNS خود را در دستگاه های مختلف پاک کنید . اگر این مقاله را دوست داشتید , سایر مقاله های کاربردی ما را در اورژانس وردپرس بخوانید . همچنین , لطفاً این مقاله را به دوستان خود پیشنهاد دهید و همراه ما باقی بمانید .

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید