هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

اگر وردپرس را در سرور apache اجرا می‌کنید , ممکن است به فایلی با نام ” htaccess.” برخورد کرده باشید . هرچند ممکن است عجیب و مبهم به نظر برسد اما این فایل در واقع یکی از مفیدترین مولفه‌های سرور apache است . به طوری که شما هم می‌توانید فوایدی از استفاده ی صحیح از آن را به دست آورید . در ادامه با htaccess. بیشتر آشنا می شویم . 

فایل Htaccess. چیست ؟

 

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

فایل htaccess. یک فایل پنهان است که در دایرکتوری root وردپرس قرار دارد و با روش‌های مختلفی که کنترل می‌کند , Apache می تواند به سایت وردپرسی شما مراجعه کند . ht در htaccess. مخفف “hypertext” است و به طور خلاصه یک فایل پیکربندی است که دسترسی به سایت شما را کنترل می‌کند . توجه داشته باشید که HTTP , پروتکلی که تمام سایت‌های اینترنتی براساس آن هستند , مخفف عبارت ” Hypertext Transfer Protocol ” است . 

وردپرس با استفاده از فایل‌هایی که در زیر پوشه root پیدا می‌شوند , عمل می‌کند و این فایل از جمله مهم‌ترین آن‌ها است .  htaccessفایلی است که apache برای تصمیم‌گیری درباره اینکه چگونه سایت وردپرسی شما در نهایت به جهان ارائه می‌شود از آن استفاده می‌کند . باید توجه داشته باشید که فی نفسه این فایل توسط وردپرس استفاده نمی‌شود . اگر آپاچی نتواند یک فایل htaccessرا در پوشه ی root وردپرس پیدا کند , از قوانین htaccessپیش‌فرض استفاده خواهد کرد که معمولا در فایل پیکربندی پیش‌فرض جهانی در  etc/apache2/apache2.conf/ یافت می‌شوند .

فایل htaccess. وردپرس , به طور خاص , حاوی اطلاعاتی است که در زمانی که Apache به سایت وردپرسی شما خدمت می‌کند ، به عنوان یک قاعده مورد استفاده قرار می‌گیرد . این جمله به معنی این است که اگر سایت‌های متعددی داشته باشید , می‌توانید دقیقاً کنترل کنید که apache چگونه با استفاده از روشی متفاوت در فایل htaccessبرای هر کدام عمل می‌کند. 

این فایل یک پسوند خاص ندارد و به طور پیش‌فرض پنهان می‌شود ( با توقف کامل قبل از نام فایل مشخص می‌شود ) . برای دیدن آن ، باید با فایل‌های پنهان در برنامه FTP ، مدیر فایل ، یا SSH ارتباط برقرار کنید ( به عنوان مثال با دستور ls – la ) . برای سایت‌های پایه ی وردپرسی , فایل htaccessمسئول کنترل پیوند یکتا است و فراتر از آن قابلیت حرکت نمی‌کند . برای وب سایت‌های بزرگ‌تر , فایل htaccessممکن است اهداف دیگری نیز داشته باشد . افزونه ها می‌توانند فایل htaccessرا برای ایجاد ویژگی‌های خاص در سایت , مانند فشرده‌ سازی تصویر دستکاری کنند . 

فایل htaccess. برای چیست ؟

ساده است ، فایل htaccessدر وردپرس می‌تواند به عنوان ابزاری برای بهبود قابلیت دسترسی ، قابلیت استفاده و امنیت وب سایت شما استفاده شود . این فایل می‌تواند با روشی که در آن Apache از دایرکتوری root و یا دایرکتوری دیگری از وردپرس استفاده می‌کند ، بر عملکرد کلی سایت به شیوه‌ای بسیار خاص تاثیر بگذارد . تنها مشکلی که در ویرایش این پرونده وجود دارد این است که یک خطای کوچک می‌تواند منجر به نقص عملکرد کلی کارگزار شود , که برخی از کار افتادگی این سایت را شامل می‌شود به همین دلیل است که باید با احتیاط ویرایش شود و در همه ی تغییراتی که انجام می شود بدانید که یک فایل پشتیبان وجود دارد که به سرعت می‌توانید به آن رجوع کنید . 

به طور پیش‌فرض ، هدف htaccessکنترل شیوه‌ای است که توسط پیوند یکتا نمایش داده می‌شود . یک تغییر واحد در ساختار پیوند یکتا فورا فایل htaccess. وردپرس را تغییر خواهد داد و اضافه کردن دستورالعمل‌های جدید به آن فایل htaccessبه کارگزار ارسال خواهد شد . اگر کوچک‌ترین تغییری در پیوند یکتا نداشته باشید فایل htaccess. ممکن است ایجاد نشود . در برخی از سایت‌ها این تنها هدفی است که فایل دارد . اما در سایت‌های دیگری , این فایل می‌تواند بسیاری از جنبه‌های دیگر را تحت‌تاثیر قرار دهد . 

قبل از هرگونه تغییری چه کار باید بکنیم ؟

 

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

قبل از شروع به ایجاد تغییرات در فایل htaccessوردپرس , شما باید درک کنید که خطر خراب‌شدن وب سایت وجود دارد . اگر هیچ پشتیبانی برای این کار آماده نشده باشد ممکن است مشکلی پیش بیاید . اگر یک اشتباه رخ بدهد فایلی که حاوی برخی از کارکردهای اصلی سایت شما است غیرقابل‌ استفاده خواهد بود . برای اینکه مطمئن شوید همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود ، باید اقدامات ایمنی انجام دهید در ادامه , این اقدامات ارائه می‌شود . هر زمانی که خواستید ویرایش انجام دهید , به این نکات توجه کنید . 

  • تهیه ی پشتیبانی از وب سایت به طور کامل , برای داشتن یک نقطه شروع , در صورتی که چیزی اشتباه رخ دهد . به این ترتیب می‌توانید وب سایت را به حالت قبلی برگردانید . 
  • قبل از اینکه تغییرات را مستقیما بر روی سایت اجرا کنید ، ویرایش را در جایی تست کنید . مثلا از وب سایت staging برای انجام تمام تغییرات مورد نیاز استفاده کنید و ببینید که آیا این تغییرات آن چیزی هستند که شما می‌خواهید یا نه .
  • فایل htaccessوردپرس و ویرایش شده ی آن فایل و پس از آن را دانلود کنید . اگر خرابی اتفاق افتاد , شما می‌توانید فایل شکسته را حذف کرده و با فایلی که بر روی کامپیوترتان ذخیره کرده‌اید , آن را به حالت عادی برگردانید . 
  • هر وقت می‌خواهید فایل htaccessرا ویرایش کنید مطمئن شوید که Show Hidden Files” در سی پنل یا مدیریت فایل پنل های کنترلی دیگر را چک کرده اید . در نظر بگیرید که برخی از شرکت‌های میزبان وب به تغییر این تنظیمات به طور مستقیم از صفحه ی cPanel اجازه نمی‌دهند و شما ممکن است به اجازه ای برای انجام آن نیاز داشته باشید . اگر با این مساله روبرو شدید ، با آن شرکت تماس بگیرید . 

چگونه فایل htaccess. وردپرس را ایجاد می کنیم ؟

معمولا زمانی که شما ساختار پیوند یکتا وب سایت خود را انتخاب می‌کنید ، htaccessتوسط وردپرس ایجاد می‌شود . در مواردی , فایل htaccess. به دلیل محدودیت‌های سمت هاستینگ ، مانند مجوزهای نادرست تولید نمی‌شود . ممکن است شما در چنین وضعیتی قرار بگیرید , نگران نباشید , مشکل دشواری نخواهد بود . خودتان فایل را ایجاد کنید و سپس آن را ویرایش کنید . قبل از آن , دوباره چک کنید که آیا فایل گم شده‌ است یا نه ؟ یا اینکه شما نمی‌توانید فایل‌های مخفی در شاخه ی root وردپرس را ببینید . اگر ۱۰۰ % مطمئن باشید که فایلی در مکان اول تولید نشده است ، می‌توانید یکی از این دو روش را امتحان کنید : 

  1. یک ساختار پیوند یکتا جدید تنظیم کنید . 

برای این که این کار را انجام دهید , به صفحه تنظیمات در ورد پرس خود بروید و پیوند یکتا را از گزینه‌ها انتخاب کنید. تغییرات لازم را ایجاد کنید و آن‌ها را ذخیره کنید . htaccess. باید در دایرکتوری root وردپرس شما ظاهر شود . 

  1. به صورت دستی ایجاد کنید .

روش اول بسیار ساده و راحت است , اما همیشه کار نمی‌کند . اگر وردپرس شما به طور خودکار فایل را تولید نکند , باید آن را به صورت دستی ایجاد کنید . برای انجام این کار مراحل ساده ی زیر را انجام دهید : 

  • یک فایل متنی معمولی در notepad ایجاد کنید . 
  • این کد را در فایل notepad کپی و پیست کنید . 
# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-dRewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress
  • نام فایل notepad را از txtبه htaccess. تغییر دهید .
  • فایل جدید ایجاد شده را , در شاخه ی root وردپرس , با استفاده از فایل منیجر در سی پنل آپلود کنید . مکان آن باید /home/yourweb/public_html/.htaccess باشد .  

چگونه فایل htaccess. وردپرس را ویرایش می کنیم ؟

اگر فایل از قبل وجود داشته باشد و شما فقط می‌خواهید آن را ویرایش کنید , فرآیند نسبتاً ساده است . همانطور که قبلاً ذکر شد , شما می‌توانید فایل htaccess. را به روش‌های مختلف تغییر داده تا ویژگی‌های سایت را تغییر دهید . برخی از تغییراتی که شما می‌توانید انجام دهید شامل تغییر urlحفاظت از تصاویر در برابر hotlinking , حفظ وب سایت با مسدود کردن IP های خاص از دسترسی به سایت شما و … است . 

شما می‌توانید فایل htaccess. را به چهار روش مختلف ویرایش کنید : 

  • از طریق cPanel 
  • از طریق یک FTP client 
  • از طریق داشبورد وردپرس
  • از طریق SSH (که در اینجا به آن پرداخته نشده است) 

چگونه می‌توان فایل htaccess. را با استفاده از cPanel ویرایش کرد ؟

شما می‌توانید این فایل را با استفاده از سی پنل ویرایش کنید که احتمالاً مناسب‌ترین روش برای انجام آن است. به خاطر داشته باشید که از فایل htaccess. ورد پرس , قبل از ویرایش آن و بلافاصله بعد از آنکه مکانش را پیدا کردید , پشتیبان تهیه کنید . 

مراحل دخیل در ویرایش htaccessبا استفاده از cPanel ، عبارتند از : 

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

 

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

  1. ورود به cPanel 
  2. رفتن به File Manager 
  3. چک کردن گزینه های نمایش Document Root 
  4. چک کردن گزینه ی نمایش فایل های مخفی
  5. جایگذاری فایل htaccessو کلیک راست بر روی فایل بعد از ایجاد پشتیبان از آن 
  6. ویرایش و ایجاد تغییرات مورد نظر 
  7. ذخیره ی فایل و نوسازی وب سایت تا ببینید آیا تغییرات رخ داده‌ اند یا خیر . 

چگونه می‌توان با استفاده از Filezilla یا دیگر FTP clients فایل htaccess. را ویرایش کرد ؟

 

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

اگر روش سی پنل کار نکرد , شما می‌توانید برای ویرایش فایل htaccess. ورد پرس از FTP clients استفاده کنید . File Transfer Protocol clients برای ویرایش این نوع فایل ها از یک رابط ساده استفاده می کند . یک مثال خوب FileZilla است ، که در بین کاربران وردپرس نیز بسیار محبوب است . همانطور که در مورد قبلی بود ، ابتدا باید فایل را پیدا کنید و یک پشتیبان برای آن ایجاد کنید . اگر نمی‌توانید فایل را پیدا کنید ، به منوی اصلی FileZilla برگردید و گزینه  Force Showing Hidden Files ” برای نمایش پرونده‌های مخفی را بررسی کنید . هنگامی که این کار را انجام می دهید ، باید بتوانید فایل htaccessرا ببینید و سپس آن را ویرایش کنید . 

چگونه می‌توانید با استفاده از داشبورد وردپرس آن را ویرایش کنید ؟

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

برای استفاده مستقیم از داشبورد , باید وارد وب سایت خود شوید . اگر از پلاگین های Yoast SEO استفاده می کنید , اول باید به seo بروید , سپس به طور کلی به گزینه Features یا امکانات در بالای صفحه توجه کنید . زمانی که روی آن کلیک می‌کنید , به سمت Security یا امنیت بروید و “ no advanced settings for authors ” را خاموش کنید .

 

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

حالا به سمت ابزار بروید و روی ویرایشگر فایل کلیک کنید. این کار شما را قادر می‌سازد تا تغییراتی در فایل htaccess. ایجاد کنید . به خاطر داشته باشید که اگر ویرایش فایل به طور پیش‌فرض روی سایت شما کار کند ممکن است این گزینه را نبینید . 

برای کسانی که نمی‌دانند چطور از یک FTP client استفاده کنند ، سیستم مدیریت محتوا WordPress ایمن‌ترین روش استاین یک ویژگی توکار است که به شما اجازه می دهد تا فایل‌های موجود در دایرکتوری root در CMS را ادیت کنید . انجام این کار یکی از بهترین روش‌ها است اما اگر خودتان نمی‌توانید , از یک افزونه استفاده کنید . البته می‌توانید تمام مراحل را خودتان نیز انجام دهید .

یکی از افزونه های موجود که می‌توانید برای ویرایش فایل  htaccessوردپرس مورد استفاده قرار دهید WP .htaccess Editor است که مجانی است . می‌توانید از آن استفاده کنید تا تمام این مراحل را برای شما انجام دهد . می توانید این افزونه را از مخزن وردپرس دانلود کنید ، آن را فعال کنید و از آن برای ویرایش htaccess. استفاده کنیدیکی دیگر از افزونه هایی که برای بهبود SEO سایت است و ویژگی‌های بیشتری از WP .htaccess Editor دارد Rank Math SEO است . هنگامی که آن را نصب کردید ، به تنظیمات عمومی بروید و گزینه‌ای را پیدا کنید که Edit .htaccess نامیده می‌شود .

به همین سادگی ! افزونه ی دیگری که خیلی محبوب است Yoast نام دارد که یک افزونه ی قوی برای SEO به شمار می رود و این امکان را می‌دهد که کارهای بیشتری انجام دهید تا اینکه فقط بخواهید یک فایل را ادیت کنید . 

چه چیزی می‌تواند با استفاده از فایل htaccess. پیکربندی شود ؟

هر آنچه درباره ی htaccess در وردپرس باید بدانید !

 اگر هنوز در این فکر هستید که می‌توانید با htaccess. وردپرس چه کاری انجام دهید ، این چند موردی که در ادامه آورده شده است می تواند به شما کمک کند . 

در اینجا لیستی از تمام تغییراتی که می‌توانید با استفاده از htaccess. , برای تنظیم اینکه سرور Apache چگونه به سایت وردپرسی شما سرویس بدهد ، آورده شده‌ است : 

  • یک لایه اضافی از امنیت را به منطقه مدیریت وردپرس اضافه می کنید 
  • هر فایل مهم را با استفاده از htaccess. امن می کنید 
  • حفاظت از پوشه‌ها با استفاده از گذرواژه 
  • دسترسی به اینترنت برای wp-admins مختلف  
  • از کار انداختن اجرای PHP 
  • دسترسی به فایل‌های ویژه در وب سایت 
  • کنترل تصویر ها از hotlinking 
  • افزایش اندازه بارگذاری فایل که توسط وردپرس ایجاد می‌شود
  • اصلاح گواهی‌های SSL 
  • ممنوعیت آدرس‌های ip از دسترسی به سایت 

نتیجه گیری نهایی

دیدید که WordPress .htaccess می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد ، بنابراین بهتر است درباره این که چگونه وب سایت شما می‌تواند سفارشی شود بیشتر مطالعه کنید . یادگیری نحوه ی ویرایش این فایل و چگونگی ایجاد آن در زمانی که گم شده‌ است ، یک اجبار برای داشتن سایت وردپرسی با آخرین گرایش‌ها و الزامات ، به ویژه در زمینه ی  امنیت سایبری است . 

این مقاله باید به بسیاری از سوالات شما در ارتباط با آنچه که فایل WordPress .htaccess است و آنچه شما می‌توانید برای تغییر آن انجام دهید ، پاسخ داده باشد . از آنجا که این فرآیند نسبتا ساده است ، نباید با هیچ مشکلی مواجه شوید . اما اگر شما مشکلی با قوانین خاص htaccess دارید و یا هرگونه سوالی درباره ی آن دارید اورژانس وردپرس بهترین مکان برای کمک به شما و پاسخ به پرسش هایتان است .

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید